czwartek, 16 listopada 2017

Lapis philosophorum

Witam Was kochani bardzo ciepło.
Obchodzimy dziś Światowy Dzień Filozofii. Usłyszałam o tym w radio, gdy wracałam z pracy. To zadziwiające, że w każdy dzień roku coś się obchodzi i że zawsze jest grupka ludzi, która kultywuje najdziwniejsze wydarzenia. Zaintrygowana nieco tą filozofią wygooglałam sobie kilka informacji.
Przewodnią myślą dzisiejszych obchodów jest "Lapis philosophorum" czyli szukanie odpowiedzi na pytanie czym jest kamień filozoficzny.
Lapis philosophorum od wieków odzwierciedlał marzenia i pragnienia człowieka. Utożsamiany z alchemiczną formułą zamieniającą kamienie nieszlachetne w złoto, kryształem o cudownych właściwościach, zdolnym obdarzyć człowieka długowiecznością i mądrością. Przez niektórych był postrzegany jako sekretna formuła, zasada zgodnie z którą zorganizowany jest świat. Kto posiada taką wiedzę, ma nieograniczoną władzę. Nie dziwi zatem, że poszukiwanie kamienia filozoficznego dla wielu stało się sensem życia. (źródło).
Przyszło mi do głowy, że taki Lapis philosophorum ma dla każdego z nas przede wszystkim znaczenie symboliczne - niekończące się poszukiwanie, dążenie do osiągnięcia celu metodą prób i błędów, pragnienie spełnienia. 
Utopia? I tak, i nie. Potrzebujemy pragnień, żeby mieć do czego dążyć. Potrzebujemy marzeń bo one czynią nas lepszymi ludźmi, nawet gdy się nie spełniają.
Potrzebujemy czasem się zatrzymać i pofilozofować odrobinę bo to najlepsza droga do poznania samego siebie.
I tym filozoficznym akcentem kończę swój zupełnie przypadkowy wywód.
Pozostając w filozoficznym nastroju zapraszam Was do obejrzenia kilku kolejnych wpisów do journalu "Piórkiem i sercem".
Gorąco Was pozdrawiam.

37 komentarzy:

  1. Bardzo filozoficzne podejscie :) Wykonanie jak zwykle mistrzowskie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niesamowite Ewo są te rysunki, Ty byś mogła niejedne warsztaty powprowadzić za równo ze sztuki jak i filozofii. Gratuluję Ci tego pięknego wpisu.
    Dobrego wieczoru ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Gosiu. Moja "filozofia" ma raczej charakter prywatny ale czasem pozwalam sobie na odrobinę refleksji.
      Przesyłam uściski.

      Usuń
  3. super rysunki o i ja nie wiedziałam że jest taki dzień a to ja pisze jakie są ciekawe święta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wiedziałam Basiu, usłyszałam przypadkiem.
      Dziękuję i serdecznie Cię pozdrawiam.

      Usuń
  4. Ewuniu wspaniałe karty, wspaniałe rysunki i sentencje. Wszystko masz świetnie skomponowane. A okładka no po prostu "miodzio".
    Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi Agniesiu, że Ci się podoba. Dziękuję i mocno ściskam.

      Usuń
  5. Ewuniu!Wspaniały post filozoficzny, A nowe kartki są Przeurocze ta pierwsza bardzo mi się - Pozdrawiam Cię bardzo Cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Krysiu i również gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  6. Piękna praca z super wpisem! pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Madziu, przesyłam cieplutkie pozdrowienia.

      Usuń
  7. Jesteś niesamowita Ewuniu :) Pięknie ubierasz wszystko w słowa a Twoje prace są niepowtarzalne :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo miłe Moniczko, ślicznie dziękuję i pozdrawiam!

      Usuń
  8. Ewuniu, Twoje wpisy w journalu wprost zachęcają do wszelakich filozoficznych przemyśleń. Szczególnie ten pierwszy jest piękny i jakże prawdziwy...
    Tulę mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tyle pięknych sentencji a ja chciałabym je wszystkie zobrazować i zapamiętać. Cieszę się Małgosiu, że Ci się podoba :)
      Przesyłam uściski.

      Usuń
  9. Ten Twój "przypadkowy" wywód jest bardzo mądry Ewuniu. Ja czasami aż za dużo myślę, filozofuję. Mam później problem z podjęciem jakiejś decyzji czy zrobieniem wszystkiego na czas :/ Ale masz rację, niekiedy trzeba się zatrzymać i przemyśleć to i owo, zastanowić się nad sensem rzeczy. Wpis do journala jest tym razem poważny, ale ciekawy i bardzo mi się podoba ;) Świetne wybrałaś cytaty! Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybrałam cytaty na czasie, dla mnie na czasie. Są to jednak myśli ponadczasowe i ważne chyba dla każdego. Milo mi Aniu, że trafiły także do Ciebie.
      Dziękuję i przesyłam serdeczności.

      Usuń
  10. Twoje wpisy są piękne :))) Mądre, dojrzałe... I pełne życiowego doświadczenia :-)) To myśli godne uwagi, zapamiętania i przeanalizowania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zadziwiające ile mądrości zawiera czasem kilka słów. Lubię zapisywać takie sentencje i robię to na swój sposób. Dziękuję Dorotko za ciepły komentarz i gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  11. Piękne wpisy, Ewunia, ZACHWYCAJĄCE! A o kamieniu filozoficznym, co i rusz słyszałam w starszych klasach szkoły podstawowej- szczególnie zaś na lekcjach chemii. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, kamień filozoficzny kojarzy się przede wszystkim z alchemią a ona opiera się w większej części na naukach ścisłych.
      Dziękuję Jadziu i serdecznie przytulam.

      Usuń
  12. Piękny wpis Ewuniu, podziwiam! Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Moniczko i również cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  13. Ewuniu, piękne i niesamowite są Twoje wpisy! zachwycona jestem Twoim talentem, pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basiu, jest mi bardzo miło.
      Przesyłam serdeczności.

      Usuń
  14. Piękny, mądry wpis i cudowne materiały pod mądre notatki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witaj Ewuniu. Ach ten kamień filozoficzny... Mądrość czy zabobon, sztuka czy grafomania? Ja tam jednak wierzę, że każdy z nas ma swój kamień filozoficzny, niestety często nie umiemy go odkryć. Tobie się to udało i widać to po mądrości Twoich wpisów i kreatywności! Serdeczności Ewuniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze się udało Andrzejku ale wciąż poszukuję, jak każdy z nas.
      Dziękuję Ci za miły komentarz i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  16. Pisałam już wiele razy że robisz piękne,ciekawe prace i masz dar pisania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo miłe Eluś, serdecznie dziękuję!

      Usuń
  17. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    ตารางบอล

    OdpowiedzUsuń

Ślicznie dziękuję za każde miłe słówko pozostawione na moim blogu.