czwartek, 19 lipca 2018

Księga - starość

Witam Was kochani bardzo ciepło.
Dawno nie zaglądaliśmy do Księgi więc dziś proponuję kolejną porcję refleksji. Będzie to interpretacja cytatu:
"Starość przychodzi niczym pierwszy dzień jesieni.
Któregoś popołudnia spoglądasz w niebo, wciągasz w płuca powietrze i instynktownie wiesz już, że świat się zmienił."
Jonathan Carroll, Zaślubiny patyków
Czymże jest starość? Niektórzy twierdzą, że starość to stan umysłu a nie metryka. Możliwe.
Mówi się też, że starość zaczyna się wtedy, gdy zaczynamy mieć więcej wspomnień niż marzeń - i to stwierdzenie ma sens. Instynktownie wiemy, że ONA już nadeszła. Czujemy ją w sobie nawet gdy nie patrzymy w lustro. Na początku spychamy tę myśl w najdalsze zakamarki umysłu wmawiając sobie, że to jeszcze nie czas. Z czasem przyzwyczajamy się do niej, zaczynamy akceptować jej obecność i próbujemy polubić. Przecież nie mamy innego wyjścia :) 
Może nieco częściej przysiadamy na ławeczce i patrzymy gdzieś przed siebie? 
Może częściej przywołujemy wspomnienia, zbierane latami? 
Może tracimy powoli pewność siebie i czujemy się zagubieni? Może...
Ale choć często tego nie widać, nasza dusza wciąż jest młoda, pełna pragnień i marzeń. 
Bo starość jest jak pierwszy dzień jesieni - pełen słońca i dojrzałego piękna. Przynajmniej do czasu...
Wybaczcie mi ten sentymentalizm :) Wiem, że większość czytelników mojego bloga to osoby w wieku, w którym o starości się jeszcze nie myśli. Moja jesień jednak już się zaczęła i nie potrafię w swoich pracach unikać pewnych oczywistych skojarzeń. A blog jest swoistym dziennikiem tego co tworzę więc i takie tematy od czasu do czasu muszą się tu znaleźć.
Tymczasem jutro piątek - ostatni dzień pracy i .... staruszka Ewa idzie na urlop!
Ściskam Was kochani serdecznie i ciepło :)

60 komentarzy:

  1. Ewo "nie staruszko" wspaniałego urlopu. Bardzo podoba mi się treść tego postu oraz ilustracje do niego. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję Grażynko i również cieplutko Cię pozdrawiam.

      Usuń
  2. Ewuniu,piękny wpis,dający dużo do myślenia,zmuszający do refleksji...
    Życzę Ci udanego,miłego urlopu,wypoczynku od pracy i codzienności.
    Pozdrawiam i ślę uściski wakacyjne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję Aldonko :) Przesyłam serdeczności.

      Usuń
  3. Pięknie Ewuniu napisane,każdy z nas doświadczy starości,tak już ten świat działa,że lata umykają,ale przecież my nie jesteśmy jeszcze stare,cieszmy się życiem 🙂
    Ty jesteś kobietą dojrzałą,nie starą,korzystaj z urlopu z wolnych chwil i twórz,twórz swoje piękne prace 😘
    Ściskam ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Marylko :) Słowo "starość" źle się kojarzy i właściwie nikt nie wie kiedy się zaczyna. To raczej nasz organizm narzuca nam ograniczenia z którymi musimy się borykać. Mocno Cię ściskam!

      Usuń
  4. Od razu mi sie przypominaja słowa pieśni"zatrzymaj się na chwilę, i pomyśl po co żyjesz...' udanego urlopu Ewciu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mądre słowa Aguś, warto zapamiętać.
      Dziękuję i mam nadzieję, że w końcu przestanie padać :)

      Usuń
  5. Ewuniu jaka starość toż u Ciebie sama młodość w pracach, pełna energii:-)
    Niestety starość dopadnie każdego z nas ale już tak musi być, lata lecą i nic tego nie zmieni. Wszystko zależy od nas jak tą starość przejść, czy pełnią dalej życia czy też użalając się nad sobą. Najważniejsze aby ta starość mijała w zdrowiu i w otoczeniu bliskich nam osób.
    A wpis cudowny, dający dużo do myślenia. Oczywiście grafika jak zawsze rewelacyjna, Ty to masz głowę pełną pomysłów.
    A urlopu życzę przewspaniałego, pogody i abyś wypoczęła:-) Buziaki:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu na blogu funkcjonuje ta młodsza część mnie :) Starość jest faktem. Bez względu na to ile mamy lat, dopóki zdrowie dopisuje jest kolejnym etapem w życiu w którym funkcjonujemy "normalnie". Gdy jednak zdrowie zaczyna szwankować pojawiają się schody - coraz wyższe i wyższe, aż wejście na nie staje się niemożliwe.
      Dziękuję Ci Agniesiu za serdeczny komentarz. Dziś wróciło słoneczko więc urlop zapowiada się wspaniale. Buziaczki!

      Usuń
  6. Witaj Ewuniu. Piękny tekst, o księdze już nie wspomnę. Wiesz, ze zawsze z podziwem oglądam Twoje prace :-) A starość... Ona zaczyna się już w dniu urodzin, ale to piękna rzecz :-) Z drugiej strony, nie starzejemy się, tylko zmierzamy do celu, nabierając po drodze doświadczeń i doświadczając zdarzeń, których nigdy nie zapomnimy :-) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Założę się Andrzejku, że za dwadzieścia lat Twoje spojrzenie na starość będzie zupełnie inne. Jak to mówią: punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :) Mimo wszystko pięknie to ująłeś, bardzo mi się taka interpretacja podoba.
      Miłego weekendu :)

      Usuń
  7. Ewuniu! Jaka z Ciebie staruszka, Jesteś pełna życia i marzeń, Wykonujesz tak Cudowne rzeczy, Starość to tylko jest w metryce, W rzeczywistości to każdy jest taki na jakiego się czuje, Ja też jestem stara,Ale duchem czuje się młoda i to jest najważniejsze :-) Dzisiejszy wpis jest Przeuroczy - Pozdrawiam Gorąco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja kochana "staruszko", Twoja duszyczka na zawsze pozostanie młoda. Masz w sobie ogromne pokłady ciepła i bardzo serdeczne usposobienie - no nie może być inaczej :) Serdecznie dziękuję i przesyłam uściski.

      Usuń
  8. Ewuniu udanego urlopu Ci życzę.
    A kolejny wpis do księgo bardzo wymowny . Udało Ci się ponowie przelać samo sedno starości na papier. Ja jak wiesz w wieku podobnym ale jeszcze nie odczuwam że nadeszła jesień.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale Aniu, tak trzymaj! Ta jesień życia jest pojęciem względnym, tylko od nas zależy jaka będzie. No, prawie :)
      Miłego weekendu!

      Usuń
  9. udanego urlopu , czas mija, to normale :) powłoka sie starzeje ,ale nie zawsze dusza ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, młodość w duszy należy pielęgnować bardzo starannie :)
      Dziękuję za życzenia i cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  10. Kochana Ewuś przepiękny wpis a co do urlopu niech będzie bardzo udany i odpoczywaj Ewuś pozdrawiam buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję Arletko, że uda mi się trochę odpocząć, bardzo tego potrzebuję :)
      Dziękuję i przesyłam uściski.

      Usuń
  11. ale mi zagrałaś na strunach.... muszę sobie to przemyśleć....

    bo nie wiem czy się cieszyć czy smucić....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jest o czym myśleć :) Czasem i smutek nie jest zły, najważniejsze to znaleźć równowagę.
      Miłego weekendu Dorotko!

      Usuń
  12. Piękna, budząca wiele refleksji karta, Ewuniu.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo refleksyjnie Ewuniu... Udanego urlopu.:) Pozdrawiam serdecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Madziu i cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  14. Wzruszający, refleksyjny wpis. Wspaniała interpretacja. Gdy patrzę na te cienie, to wiem że to dokładnie jest to co myślę o starości. Nieważne ile pokazuje metryka, ważne co mamy w sercu i głowie. (Z)Czasem zwyczajnie ciało nie nadąża...
    Pozdrawiam serdecznie i życzę udanego urlopu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Beatko, czuję od dawna, że nadajemy na podobnych falach :)
      Ja również pozdrawiam Cię serdecznie i ciepło.

      Usuń
  15. Piękne przemyślenia, pełnie życiowych mądrości. A moje przemyślenia są takie, Jak Ewunia idzie na urlop, to znaczy, że jeszcze pracuje, a jak jeszcze pracuje, to nie ma mowy o starości. Koniec i kropka :)
    Uściski laseczko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest w tym logika :))) Rzeczywiście jeszcze pracuję ale do emeryturki bliziutko. Szczerze mówiąc wolę się czuć "laseczką" ale jeszcze piękniej będzie być laseczką na emeryturce. Uściski Bożenko!

      Usuń
  16. Ewuniu, jestem zdania, że póki nasza dusza młoda to i my młode. Ja tam czuję sięmłodo, o ile nie spoglądam do lustra;)
    Piękne stronice Księgi! Każdy z obrazów jest bardzo wymowny. To jest prawdziwy artyzm!
    Pozdrawiam cieplutko i życzę Ci wspaniałego urlopu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, lustra nie oszukasz :) Najważniejsze jednak jest to, by mieć młodość w sercu. Dziękuję Ci Aniu za serdeczny komentarz i również cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  17. Starość to kolejny etap naszego życia. A wiesz co jest w nim najpiękniejsze? To, że nigdy się on nie skończy. Piękny wpis i piękne ilustracje... Ściskam gorąco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Karolinko i przesyłam serdeczne uściski :)

      Usuń
  18. Sentymentalizm???Każdy z nas jest bardziej, lub mniej sentymentalny,chociaż niektórzy szczelnie chowają to uczucie,bo boją się odsłonić,narazić na śmieszność.Przychodzi taki dzień, że zamieniamy marzenia na wspomnienia i to jest piękne.Starość też może być piękna,gdy otaczają nas ludzie których kochamy i którzy nas kochają.
    Wiesz Ewuniu po zastanowieniu, przecież starsi ludzie też mają marzenia,jest to życie bez bólu i cierpienia,życie w zdrowiu i radości ,otoczeni rodzinnym ciepłem,niektórzy właśnie w starszym wieku potrafią marzenia z młodości zrealizować,rozpoczynają studia,podróżują ...wiem takich jest niezbyt dużo,ale są :)
    Twoje strony robią wrażenie,skłaniają do zastanowienia i przemyśleń.Potrafisz zmusić nas do zatrzymania,jestem oczarowana.
    Ewuniu wspaniałego ,słonecznego urlopu życzę.
    Buziaki zostawiam:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się w księdze poruszać różne tematy, te trudne również bo przecież życie właśnie takie jest. Nikt z nas nie wie jaka starość go czeka i jakie będzie miał marzenia. Trzeba się cieszyć każdym dniem i nie rezygnować z nowych wyzwań - dopóki zdrowie pozwoli. Cieszę się Małgosiu, że podoba Ci się moja księga :)
      I ja przesyłam buziaczki!

      Usuń
  19. Piękny wpis. Bardzo wymowny ten fragment z cieniami.Dobrej pogody i wspaniałego wypoczynku na urlopie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję Aniu i cieplutko pozdrawiam.

      Usuń
  20. Ha ha, staruszka Ewa :) Kochana pięknie napisałaś o starości i z każdym słowem się zgadzam. Zresztą jakby nie patrzeć, to starzejemy się już od samego urodzenia :) Ja zawsze powtarzam, że jak było się młodym i pięknym, to trzeba też być starym i brzydkim. Wiadomo jest, że każdego z nas ta starość czeka i nie ma co się tym przejmować, taka jest po prostu kolej rzeczy. Obyśmy tylko byli zdrowi bo to jest najważniejsze, a że przybędzie nam trochę zmarszczek... mnie to jakoś nie przeraża :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zmarszczki przerażają Lidziu, one podobno uszlachetniają :) Im człowiek starszy tym częściej zaczyna się zastanawiać - co dalej? Starość to życie w niepewności i walka z własnymi słabościami. Ważne jest, żeby i radość była, tak dla równowagi.
      Przesyłam uściski!

      Usuń
  21. Staruszka Basia niby ma wakacje, ale ani chwili wolnej! Wnuki dbają żeby się nie nudziła!Przepięknie potraktowałaś starość, jestem zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basiu! I ja mam urlop z wnusią :))) Mam co prawda tylko jedną ale ogromnie się cieszę na ten wspólnie spędzony czas.
      Miłego tygodnia!

      Usuń
  22. Ewuniu, piękny, bardzo refleksyjny i jak zawsze u Ciebie - doskonale przemyślany i ujęty w obrazy wpis. Starość to tylko jeden z etapów naszego życia ale może być piękna i pełna pasji równie jak młodość - wszystko zależy od podejścia. Najważniejsze jest zdrowie i to jak się człowiek czuje we własnym ciele pomimo upływu czasu a nie sama metryka urodzenia. Pięknie zilustrowane myśli i fantastyczna kolorystyka - bardzo mi się podoba. Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Halinko :) Nie czuję się zbyt dobrze w swoim ciele ale staram się polubić zmieniający się wizerunek. Wciąż mam jednak mnóstwo pasji i marzeń i ogromną nadzieję na ich realizację. Ładnie to ujęłaś!
      Przesyłam serdeczne uściski.

      Usuń
  23. Niesamowity wpis i piękna interpretacja cytatu .Wspaniale dobrane obrazy , cudna kolorystyka i struktury .Nie przypuszczałam ,że ta księga może stać się tak piękna i cenna ,Ty Ewuniu każdym kolejnym wpisem wzbudzasz mój podziw i refleksje .Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego urlopu .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci Grażynko za ciepłe słowa, doping i wiele inspiracji dzięki którym powstaje większość wpisów w tej księdze. Serdecznie przytulam :)))

      Usuń
  24. Eve, age can go forward but we can always be young in spirit and there is always so much to see and learn.
    I love the post.
    Have a wonderful holiday.
    Many greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie to chciałam przekazać Mario :) Serdecznie Ci dziękuję za miły komentarz i gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  25. I teraz siedzę i myślę, czy mam więcej wspomnień, czy marzeń... Pięknego urlopu "staruszko" :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jest o czym myśleć :)
      Dziękuję Oleńko!

      Usuń
  26. Zawsze można u ciebie spotkać coś ciekawego i umiesz pięknie pisać,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu i również serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  27. Piękny wpis Ewuniu, refleksyjny... Starość, kolejny etap życia, oby tylko w zdrowiu.
    Wspaniale ujęte w formę Twoje przemyślenia,księga pęcznieje:)

    p.s. Bardzo dziękuję za liścik, ściskam mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anusiu. Z tym zdrowiem jest największy problem, niestety :)
      Ściskam Cię bardzo mocno.

      Usuń
  28. Rewelacyjny wpis...pięknie to pokazałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Odpowiedzi
    1. I wzajemnie Mario, jest mi bardzo miło :)
      Serdeczności!

      Usuń
  30. Po urlopie zajrzałam i się strasznie rozczuliłam... Szczególnie tym tańczącym cieniem. Bo jak mówiła moja babcia - "wszystko dobrze, tylko te nogi tak się popsuły...". I tak się poczułam lepiej, że ciągle tych marzeń u mnie jeszcze sporo. Choć zdecydowanie mniej niż przed kilkunastu laty :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponoć nogi "psują" się najwcześniej, Twoja babcia Madziu miała rację. To niestety bardzo ogranicza nasze ciało ale dusza może tańczyć do końca :)
      Dziękuję Ci miły komentarz i gorąco pozdrawiam.

      Usuń

Ślicznie dziękuję za każde miłe słówko pozostawione na moim blogu.